Pac-man var lavet af Toru Itwani og licenseret af
Namco. Spillet var centreret om en gammel japansk folkemusik
fortælling.
Formålet med spillet var simpelthen at bevæge sig gennem en
labyrint, mens hugge prikker og undgå spøgelser. Pac
Manden var en tåre væk succes gydning en kult i sit
vågne.
Det blev samlet til produktion i USA af Midway.
Pac-man var en nice breakaway for gamere keder sig med en
ekstreme dosis af space invaders. Spillet snart gik
at fratage ‘Asteroider’ som den største sælgende spil i
hele tiden.
Spil
Spilleren manøvrer hovedperson gennem en labyrint
spise prikker. Spillet fortsætter til næste niveau når
alle prikkerne er spist.
Der er fire spøgelser, der strejfer rundt i labyrinten
forsøger at fange Pac-man, der er tegnet
manøvrerede af spilleren. Hvis spøgelser touch Pac-man,
et liv går tabt.
Spillet slutter, når der ingen liv tilbage.
På hjørnerne af labyrinten er der fire power ups.
Disse power-ups render Pac-man en kort-timede evne
at opsluge spøgelser.
Når et spøgelse er spist, det vender tilbage til ghost pen
hvor det er genoplivet. Regenerering tidspunktet for den
spøgelser forkorter som spillet skrider frem gennem de
stadier.
Trods den tilsyneladende tilfældighed bevægelse af de
spøgelser, deres natur er strengt deterministisk. Dette
giver mulighed for erfarne spillere til at udarbejde præcise mønstre
bevægelse, der gør det muligt for dem at fuldføre niveauer
uden at blive fanget nogensinde.
Enkelheden af spillet og adrenalin haste det
oprettes, forvandlet når et spøgelse kom nær dette spil
ind i en afhængighed. Uofficielt, er det den mest spillede
spil af alle tid.